WORD GEEN EENHEIDSWORST

Schrijven is net als koken. Je moet goed voorbereid zijn, alle ingrediënten in huis hebben, weten waar je moet beginnen en het eindresultaat nooit uit het oog verliezen. Nu hoor ik je denken “ja, ja, een leuke metafoor”, maar het schrijven van een tekst die goed gelezen wordt, lijkt wel degelijk op koken.

Wanneer je alles weet over jouw product en ook de Nederlandse taal goed beheerst (de ingrediënten) wil dat nog niet zeggen dat je een tekst oplevert die goed gelezen wordt. De tekst kan foutloos zijn en alles uitleggen over je product, maar als de juiste hoeveelheid peper en zout ontbreekt, wordt het saai en zal het verdwijnen in de enorme bulk aan smaakloze teksten die het internet inmiddels kent.

Subtiele smaaksensatie

Een voorbeeld: “Onze appels zijn zoet en sappig”. Voegen we daar een snufje zout aan toe en je krijgt “Bij ons hoef je nooit door een zure appel heen te bijten.” Je kunt twisten over teveel of te weinig zout, maar zonder smaaktoevoeging valt je organisatie, product of dienst niet op. De tweede zin trekt duidelijk meer de aandacht en zal daardoor een diepere impact maken. Dat weet elke chef-kok.

Een goede chef weet precies welke smaken hij of zij moet combineren en welke kruiden in welke hoeveelheid toegevoegd moeten worden om dat goede gerecht perfect te maken. Datzelfde geldt voor teksten. Welke woorden gebruik je voor welke doelgroep, moet er een kwinkslag komen, geven we een twist aan de tekst om deze net die subtiele smaaksensatie te geven waardoor het uitsteekt boven al die eenheidsworsten waar het web overvol van is.

Wie eet de tekst?

Een goede tekstschrijver heeft onder andere een bovengemiddelde kennis van psychologie, sociologie, filosofie en geschiedenis. Hij volgt de actualiteit op de voet en heeft een flinke dosis mensenkennis. Hij moet feilloos kunnen bepalen hoe je een bepaalde doelgroep bespeelt en welke “specerijen” daar voor nodig zijn. Het schrijven van een tekst die goed gelezen wordt vraagt meer dan kennis van het product of de dienst alleen. Het gaat vooral om wie de tekst moet eten, daar concentreert een goede tekstschrijver zich op, als een echte chef-kok!

Heb je honger gekregen en heb je hulp nodig bij het op smaak brengen van je teksten? Neem dan contact met me op. Ik ben dol op koken!